Τηλ. 210 5810011 - 210 4250360 | N. Σουκαντζίδη 11, Δάσος Χαϊδαρίου & Τραπεζούντος 36, Νίκαια

Βλαισός

2018-01-31T18:43:56+00:00

Ο βλαισός μέγας δάκτυλος ή κότσι είναι ο όρος με τον οποίο περιγράφουμε την ανατομική παραμόρφωση του μεγάλου δακτύλου. Ουσιαστικά πρόκειται για ένα εσωτερικό, οστικό εξόγκωμα στο πλάι του μεγάλου δακτύλου του ποδιού. Ο βλαισός μέγας δάκτυλος εμφανίζεται συχνότερα στις γυναίκες εξαιτίας της χρήσης στενών ή ψηλοτάκουνων υποδημάτων.

Πώς δημιουργείται ο βλαισός μέγας δάκτυλος;

Ο βλαισός μέγας δάκτυλος αποτελεί μια παραμόρφωση της μεταταρσοφαλαγγικής άρθρωσης, που προκαλεί μετατόπιση προς τα έξω και κλίση του μεγάλου δακτύλου. Απόρροια αυτής της μετατόπισης είναι η δημιουργία εξόστωσης στην έσω πλευρά της άρθρωσης, η οποία εξαιτίας της τριβής της με τα παπούτσια, φλεγμαίνει και προκαλεί εξελκώσεις. Όλη αυτή η κατάσταση δημιουργία δυσφορία, πόνο και δυσκολία κατά την βάδιση, ιδιαίτερα όταν ο ασθενής φορά παπούτσια.

Σταδιακά προκαλείται μεγαλύτερη παρέκκλιση του μεγάλου δακτύλου προς το δεύτερο και ορισμένες φορές προς το τρίτο. Συχνά εμφανίζονται και κάλοι τόσο στο μεγάλο όσο και στα υπόλοιπα δάκτυλα.

Σε ποιες αιτίες μπορεί να οφείλεται ο βλαισός μέγας δάκτυλος;

Ο βλαισός αποτελεί μια πολυπαραγοντική νόσο. Ένας από τους κυριότερους παράγοντες εκδήλωσής του, είναι η κληρονομική προδιάθεση. Συνήθως ασθενείς που εμφανίζουν αυτό το πρόβλημα έχουν βεβαρυμένο οικογενειακό ιστορικό. Φυσικά αυξημένο κίνδυνο εμφανίζουν όσοι φορούν στενά στο μπροστινό μέρος υποδήματα και οι γυναίκες που προτιμούν τα ψηλοτάκουνα. Τέτοιου είδους παπούτσια μπορεί να πυροδοτήσουν ή να επιδεινώσουν την παραμόρφωση του δακτύλου αφού το αναγκάζουν να παρεκκλίνει προς το δεύτερο. Αυτός άλλωστε είναι και ο λόγος που οι γυναίκες εμφανίζουν πιο συχνά αυτή την πάθηση. Βέβαια ο βλαισός θα μπορούσε να οφείλεται και σε άλλους παράγοντες όπως οι αυτοάνοσες παθήσεις (ρευματοειδής αρθρίτιδα κ.α.).

Πώς μπορεί να διαγνωστεί ο βλαισός μέγας δάκτυλος;

Ο ίδιος ο ασθενής μπορεί να αντιληφθεί την εμφάνιση του βλαισού δακτύλου. Ο ορθοπαιδικός κατά την πρώτη επίσκεψη θα εντοπίσει το πρόβλημα και θα ζητήσει από τον ασθενή μια ακτινογραφία του ποδιού για να διαπιστωθεί η γωνία του δακτύλου και ανάλογα με την περίπτωση θα διερευνήσει την αιτία που το προκάλεσε και θα συστήσει την κατάλληλη θεραπεία.

Βλαισός μέγας δάκτυλος: Ποια τα στάδια εξέλιξης της πάθησης;

Η εξελικτική πορεία της πάθησης εξαρτάται από το ίδιο το άτομο που πάσχει. Αρχικά μπορεί να αισθάνεται μια ενόχληση στην περιοχή και να παρατηρήσει μικρή κλίση του μεγάλου δακτύλου προς το δεύτερο. Πολλές φορές μπορεί να παρατηρηθεί και ερυθρότητα στο σημείο, πράγμα που σημαίνει πως μπορεί να υπάρχει φλεγμονή. Είναι καλό ο ασθενής να επισκεφτεί το γιατρό, όταν βρίσκεται ακόμη σε αυτό το στάδιο, πριν η παραμόρφωση προχωρήσει και το μεγάλο δάκτυλο στραφεί περισσότερο προς το δεύτερο.

Σε προχωρημένα στάδια, παρατηρείται εφίππευση του δεύτερου δακτύλου από το πρώτο, η παραμόρφωση πλέον είναι σοβαρή, ενώ ο ασθενής αντιμετωπίζει και πρόβλημα αρθρίτιδας.

Πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί ο βλαισός μέγας δάκτυλος;

Αρχικά ο ορθοπαιδικός θα συστήσει συντηρητική θεραπεία που περιλαμβάνει:

• τη χρήση μαλακών, φαρδιών παπουτσιών, με χαμηλό τακούνι
  • την εφαρμογή ειδικού νάρθηκα στη διάρκεια της νύχτας
  • τη χρήση αποστάτη σιλικόνης ανάμεσα σε πρώτο και δεύτερο δάκτυλο

Παράλληλα θα μπορούσε να γίνει και πελματογράφημα ώστε να δημιουργηθούν ειδικά ορθοπαιδικά πέλματα, τα οποία θα φορά καθημερινά ο ασθενής μέσα στα παπούτσια του για να διορθώθουν σταδιακά οι παρεκκλίσεις και να περιοριστεί ο πόνος.

Οριστική λύση μπορεί να δοθεί με την χειρουργική επέμβαση.

Θεραπεία βλαισού με χειρουργική επέμβαση

Η επέμβαση γίνεται με αναισθησία και στη διάρκειά της ο χειρουργός ευθυγραμμίζει το δάκτυλο και αφαιρεί το εξόγκωμα που έχει δημιουργηθεί. Ανάλογα με την βαρύτητα του περιστατικού, ο γιατρός θα επιλέξει την κατάλληλη χειρουργική τεχνική για να επιτύχει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.

Πρόκειται για μια επέμβαση με υψηλά ποσοστά επιτυχίας και ελάχιστες πιθανότητες υποτροπής. Ο μετεγχειρητικός πόνος είναι καλά ανεκτός και μπορεί να αντιμετωπιστεί με παυσίπονα. Ο ασθενής παραμένει για μερικές ώρες έως μια ημέρα στο νοσοκομείο και μπορεί να περπατήσει φορώντας ειδικά παπούτσια την επόμενη κιόλας ημέρα. Όταν η παραμόρφωση είναι μεγαλύτερη μπορεί να ζητηθεί η χρήση αυτών των υποδημάτων για μερικές εβδομάδες. Μέσα σε ένα μικρό χρονικό διάστημα ο ασθενής θα μπορέσει να φορέσει πιο σφιχτά παπούτσια χωρίς καμία ενόχληση. Ακόμα και στα πιο σοβαρά περιστατικά πλήρης αποκατάσταση θα έχει επιτευχθεί μέσα σε δυο μήνες.

ΣΥΝΟΨΙΖΟΝΤΑΣ:

Ο βλαισός μεγάς δάκτυλος είναι μία πάθηση που εκδηλώνεται συχνότερα στο γυναικείο πληθυσμό. Επειδή είναι μια επώδυνη κατάσταση και μπορεί να προκαλέσει σοβαρή παραμόρφωση, είναι καλό να αντιμετωπίζεται έγκαιρα με συντηρητική θεραπεία ή χειρουργική επέμβαση. Παράγοντες κινδύνου εκδήλωσης της νόσου αποτελούν η κληρονομικότητα και τα πολύ στενά υποδήματα.