Τηλ. 210 5810011 - 210 4250360 | N. Σουκαντζίδη 11, Δάσος Χαϊδαρίου & Τραπεζούντος 36, Νίκαια

Οστεοαρθρίτιδα γόνατος

2018-02-01T10:03:27+00:00

Η οστεοαρθρίτιδα γόνατος αποτελεί μια χρόνια πάθηση που προκαλείται λόγω της φθοράς που παρατηρείται στους χόνδρους, τους μηνίσκους, τους συνδέσμους και τα οστά του γόνατος. Πρόκειται για μια εκφυλιστική πάθηση που εκδηλώνεται συνήθως σε άτομα μετά την ηλικία των 50 ετών και προκαλεί έντονο πόνο και περιορισμό ακόμα και απλών καθημερινών δραστηριοτήτων όπως το περπάτημα.

Οστεοαρθρίτιδα γόνατος: Λίγα λόγια για την ανατομία του γόνατος

Το γόνατο αποτελεί την μεγαλύτερη άρθρωση στο ανθρώπινο σώμα. Αποτελείται από τέσσερα οστά, το μηριαίο, την κνήμη, την περόνη και την επιγονατίδα. Οι επιφάνειες των οστών επικοινωνούν μεταξύ τους και καλύπτονται από τον αρθρικό χόνδρο που τα προστατεύει από φθορές, ενώ παράλληλα διευκολύνει τις κινήσεις.

Το γόνατο διαθέτει δύο μηνίσκους που παρεμβάλλονται μεταξύ των αρθρικών επιφανειών, απορροφούν τους κραδασμούς και σταθεροποιούν την άρθρωση. Στο γόνατο υπάρχουν επίσης εξωαρθρικοί σύνδεσμοι (επιγονατιδικός, έσω πλάγιος, έξω πλάγιος, λοξός και πλάγιος ιγνυακός) και ενδοαρθρικοί σύνδεσμοι (με κυριότερους τον πρόσθιο και τον οπίσθιο χιαστό).

Τέλος, η άρθρωση περιβάλλεται από έναν λεπτό υμένα (αρθρικός θύλακος) και περιέχει αρθρικό υγρό, απαραίτητο για την θρέψη του αρθρικού χόνδρου και των μηνίσκων.

Με ποια συμπτώματα εκδηλώνεται η οστεοαρθρίτιδα γόνατος;

Ασθενείς με οστεοαρθρίτιδα γόνατος εμφανίζουν ορισμένα προειδοποιητικά σημάδια όπως:

• η πρωινή δυσκαμψία του γόνατος (που διαρκεί μερικά λεπτά)
  • ο έντονος πόνος κατά την κάμψη ή την έκταση της άρθρωσης του γόνατος
  • ο χαρακτηριστικός κριγμός κατά την κίνηση
  • το οίδημα
  • οι κράμπες στην περιοχή της γάμπας

Επειδή η άρθρωση του γόνατος είναι ιδιαίτερα σημαντική, όταν εμφανιστούν κάποια από τα παραπάνω συμπτώματα, το άτομο είναι καλό να επισκεφτεί τον ορθοπαιδικό το συντομότερο δυνατό, για να αποφευχθεί περαιτέρω βλάβη.

Σε τι μπορεί να οφείλεται η οστεοαρθρίτιδα γόνατος;

Η οστεοαρθρίτιδα γόνατος αποτελεί φυσιολογικό επακόλουθο της γήρανσης. Υπάρχουν όμως κάποιοι παράγοντες που θα μπορούσαν να επηρεάσουν την εκδήλωση της νόσου. Μερικοί από τους πιο σημαντικούς είναι:

• το βάρος (το υπερβολικό βάρος αυξάνει τις πιέσεις στην άρθρωση)
  • η κληρονομικότητα
  • το φύλο (οι γυναίκες είναι πιο ευάλωτες)
  • συχνή μικροτραυματισμοί στην άρθρωσης
  • παθήσεις (μεταβολικά νοσήματα κτλ)
  • αθλήματα ή έντονες δραστηριότητες που καταπονούν την άρθρωση

Πώς διαγιγνώσκεται η οστεοαρθρίτιδα γόνατος;

Ο ορθοπαιδικός θα ζητήσει το πλήρες ιστορικό του ασθενούς και θα προχωρήσει σε κλινική εξέταση για να ελέγξει το εύρος κίνησης του γόνατος, τυχόν ευαισθησία κατά την ψηλάφηση, ή αν υπάρχει οίδημα. Επιπλέον θα ζητήσει να γίνει ακτινολογικός έλεγχος (ακτινογραφία , μαγνητική τομογραφία) για να έχει καλύτερη εικόνα της άρθρωσης (ύπαρξη οστεόφυτων, κύστεων κ.α.). Ανάλογα με την περίπτωση μπορεί να χρειαστεί να γίνουν και αιματολογικές ή άλλες πιο εξειδικευμένες εξετάσεις.

Πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί η οστεοαρθρίτιδα γόνατος;

Η θεραπεία της οστεοαρθρίτιδας γόνατος θα εξαρτηθεί από το στάδιο στο οποίο βρίσκεται η νόσος. Στόχος του γιατρού είναι να μειωθεί ο πόνος και να βελτιωθεί η λειτουργικότητα της άρθρωσης.

Συντηρητική θεραπεία

Αρχικά ο ασθενής ακολουθεί μια συντηρητική αγωγή που παρέχει ανακούφιση και λειτουργεί προληπτικά, για να αποτρέψουμε τυχόν επιδείνωση της κατάστασης του γόνατος. Ο γιατρός θα συστήσει επίσης τροποποίηση της διατροφής του ασθενούς (αν υπάρχει ένδειξη παχυσαρκίας) για να επιτευχθεί σταδιακή απώλεια βάρους. Φυσικά η ξεκούραση και η αποχή από έντονες δραστηριότητες θα βοηθήσει ουσιαστικά. Η χορήγηση αντιφλεγμονωδών φαρμάκων και αλοιφών βοηθά στην ελάττωση του πόνου και του οιδήματος. Οι ενδαρθρικές εγχύσεις υαλουρονικού οξέος ή κορτικοστεροειδών μπορούν να βοηθήσουν επίσης, χωρίς να προκαλούν παρενέργειες. Η χρήση βλαστοκυττάρων είναι μια νέα πολλά υποσχόμενη μέθοδος θεραπείας.Πολύ ευεργετικά αποτελέσματα έχει και η φυσικοθεραπεία, συμβάλλοντας την ενδυνάμωση των μυών και στην βελτίωση της λειτουργικότητας της άρθρωσης.

Όταν η συντηρητική θεραπεία δεν δώσει τα επιθυμητά αποτελέσματα, ή στην περίπτωση που η αρθρική καταστροφή είναι εκτεταμένη τότε ο γιατρός θα συστήσει την χειρουργική αντιμετώπιση της νόσου.

Χειρουργική αντιμετώπιση

Η οστεοαρθρίτιδα γόνατος μπορεί να αντιμετωπιστεί με τρεις χειρουργικές μεθόδους:

• Αρθροσκόπηση γόνατος

Πρόκειται για μια χειρουργική επέμβαση μέσω της οποίας επιτυγχάνεται καθαρισμός της άρθρωσης από σωματίδια και ιστούς που έχουν εκφυλιστεί και εμποδίζουν την κίνηση προκαλώντας πόνο. Κατά τη διάρκεια της επέμβασης ειδικά εργαλεία και μια μικρή κάμερα εισάγονται στην άρθρωση μέσω οπών λίγων χιλιοστών. Η μέθοδος αυτή εφαρμόζεται σε περιστατικά μέτριας βαρύτητας, προσφέροντας άμεση ανακούφιση στον ασθενή.

• Ολική αρθροπλαστική γόνατος

Η μέθοδος αυτή εφαρμόζεται σε πιο σοβαρές περιπτώσεις. Με την ολική αρθροπλαστική γόνατος οι εκφυλισμένες επιφάνειες απομακρύνονται και αντικαθίστανται με εμφυτεύματα από υλικά με μεγάλη αντοχή (όπως κράματα μετάλλου, ειδικά πλαστικά). Με αυτή την τεχνική επανέρχεται η φυσιολογική λειτουργία του γόνατος.

• Μετεγχειρητική πορεία ασθενούς με οστεοαρθρίτιδα γόνατος

Μετά την επέμβαση (και στις τρεις μεθόδους), θα χρειαστεί μια περίοδος ανάρρωσης. Η διάρκεια αποθεραπείας εξαρτάται από τον τύπο της χειρουργικής επέμβασης. Ο ορθοπαιδικός θα συστήσει τη χρήση κηδεμόνα ή μπαστουνιού για τις πρώτες ημέρες, ώστε ο ασθενής να επιστρέψει ομαλά στις καθημερινές του δραστηριότητες, χωρίς να επιβαρύνει την άρθρωση. Φυσικά ο ασθενής μπορεί να ακολουθήσει και πρόγραμμα φυσικοθεραπείας για να επιταχύνει την περίοδο αποκατάστασης.